Aktualności, promocje...

Kiedy wymienić opony na nowe?

Zakup nowego zestawu opon jest niezbędną inwestycją zapewniającą bezpieczeństwo pojazdu i maksymalizującą jego parametry funkcjonalno-użytkowe. Opony są jedynym elementem łączącym pojazd z drogą, a przez to zapewnienie bezpieczeństwa jest równoznaczne z odpowiednim użytkowaniem opon i dbałością o nie.

Kiedy wymienić opony na nowe?

Dobry, właściwie konserwowany zestaw opon przyczynia się w znacznej mierze do efektywności i ekonomiki pojazdu, a korzyści związane z bezpieczeństwem przewyższają poniesione koszty. Niedokonanie wymiany zużytych, czy uszkodzonych opon może prowadzić do poważnych konsekwencji dla bezpieczeństwa.

Zarówno sprzedawcy, jak i użytkownicy odgrywają kluczową rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa opon, na które negatywnie wpłynąć może kilka czynników. Kierowcy z łatwością mogą samodzielnie przeprowadzać większość planowych konserwacji opony w okresie jej użytkowania, pojawiając się w specjalistycznych warsztatach tylko w przypadku wystąpienia problemu lub konieczności wymiany opony.

Choć współczesne opony są wytrzymałe, mogą ulec przebiciu i wówczas należy je oddać do sprawdzenia przez specjalistyczny warsztat oponiarski, w którym zostanie sprawdzone, czy przekłuta opona nadaje się do naprawy, czy też należy ją zutylizować.

Jeśli opona wykazuje jakiekolwiek oznaki zmęczenia, nie powinna być nadal używana na drogach. Istnieje wiele czynników wpływających na żywotność opony, takich jak rodzaj pojazdu, styl jazdy, czy powierzchnia, po której opona się porusza. Kierowcy zatem powinni zachować czujność i przeprowadzać regularne kontrole.

Drogi są nieprzewidywalne, czasem usiane ostrymi odłamkami lub wybojami, które mogą uszkodzić oponę. Dlatego tak ważne jest sprawdzenie opony pod kątem ewentualnych uszkodzeń spowodowanych uderzeniem.

Nieprawidłowe lub nierównomierne zużycie opony może wskazywać na problem z geometrią lub wyważeniem kół, czy też nieprawidłowe ciśnienie w oponach. Chociaż czasem można nie zdawać sobie sprawy, że jakiś mechaniczny czynnik wpływa na oponę do czasu wystąpienia jej nieprawidłowego zużycia, to jednak zbyt dużo kosztuje tolerowanie niewłaściwego ciśnienia w oponach, które spowoduje jej zbyt szybkie lub nieodpowiednie zużycie.

Aby zapewnić jak najlepszą efektywność, należy stosować w samochodzie cztery opony tego samego typu i przestrzegać zalecanej wartości ciśnienia w przednich i tylnych kołach, a także ich obciążenia. Jest to bardzo ważne podczas zmiany opon z letnich na zimowe.

Użytkownicy powinni często sprawdzać swoje opony i dokonywać ich przeglądów w specjalistycznych warsztatach regularnie lub natychmiast po zauważeniu uszkodzenia lub oznak zmęczenia opony.

Mądrzy kierowcy wykorzystują w pełni swoje opony i samochody przeprowadzając regulacje konserwacje i oględziny, także pod kątem ich ewentualnej wymiany.

Zgodnie z unijnym prawem, minimalna głębokość bieżnika opon samochodów osobowych wynosi 1,6 mm. Prawo unijne zapewnia regularne przeglądy samochodów osobowych, użytkowych i przyczep wprowadzając kontrole techniczne i drogowe. W czasie takich przeglądów kontrolowane są także opony.

    Przyczyny niedopuszczenia pojazdu do ruchu drogowego
  • Rozmiar opony, indeks nośności, znak homologacji lub indeks prędkości niezgodne z wymogami i mające wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
  • Niewystarczający indeks nośności lub prędkości w odniesieniu do faktycznego zastosowania.
  • Różne rozmiary opon na tej samej osi lub na kołach bliźniaczych.
  • Opony o różnej budowie (radialna/ diagonalna) na tej samej osi.
  • Poważne uszkodzenie lub nacięcie opony.
  • Widoczny lub uszkodzony kord opony.
  • Widoczny wskaźnik zużycia bieżnika.
  • Głębokość bieżnika niezgodna z wymogami.
  • Opona dotyka innych nieruchomych części pojazdu, co ma wpływ na bezpieczną jazdę.
  • Opona obciera o inne elementy (elastyczne fartuchy przeciwbłotne).
  • Opona obciera o inne elementy (bez wpływu na bezpieczną jazdę).
  • Opony bieżnikowane niezgodne z wymogami.
  • Uszkodzona warstwa ochronna kordu.
  • System monitorowania ciśnienia w oponie źle działa lub opona jest wyraźnie niedopompowana.
  • Niedziałający system monitorowania ciśnienia w oponach.

Źródło: TyreAWARE.org
Udostępnij

opony

Awaria w trasie? Zadzwoń! Mobilny Serwis Opon!   Toruń 604 216 516    Chojnice 664 96 68 29

kim jesteśmy

Point S UNIGUM to sieć profesjonalnych serwisów ogumienia i szybkich napraw, dostarczająca towary i usługi w konkurencyjnych cenach, z gwarancją najwyższej jakości ich wykonania.

serwis mobilny

Mobilny Serwis Opon, Mobilna Wulkanizacja Toruń i Chojnice, to w pełni wyposażone pojazdy, świadczące usługi naprawy i wymiany wszystkich rodzajów opon w dogodnym dla Państwa czasie i miejscu.

Zaloguj

Konsola diagnostyczna Joomla!

Sesja

Informacje o wydajności

Użycie pamięci

Zapytania do bazy danych