Zadaniem każdego z filtrów jest zatrzymanie zanieczyszczeń tak, by zapewnić bezproblemową eksploatację samochodu przez jak najdłuższy okres.
FILTR POWIETRZA:
Większość kierowców ma świadomość, ile litrów paliwa zużywa samochód, aby pokonać 100 km drogi. Ale zapewne nikt nie wie jak dużo powietrza potrzebuje w tym czasie silnik. Do spalenia jednego litra benzyny potrzebne jest aż… 8500 litrów powietrza” – mówi Patryk Mikiciuk z TeamTotal. Powietrze to musi być oczyszczone z drobin pyłu, nie wspominając o ziarenkach piasku, czy nawet małych kamyczkach. To właśnie zadanie filtra powietrza, bez którego wszystkie te zanieczyszczenia dostałyby się do komór spalania. Większość producentów zaleca, by filtr taki był wymieniany przy każdym przeglądzie, mniej więcej co 15 – 20 tys. km. Zabrudzony filtr daje odczuwalne objawy – zwiększone spalanie i znaczny spadek mocy silnika. Jego usterka prowadzi do uszkodzenia cylindrów i zmusza do remontu całej jednostki napędowej. Przy wymianie filtra należy pamiętać o sprawdzeniu połączeń obudowy filtra z rurą doprowadzającą powietrze z zewnątrz. Połączenie musi być szczelne, by powietrze zasysane było wyłącznie drogą prowadzącą przez komorę filtra. Jeśli bowiem będzie dostawać się do silnika przez pęknięcia i nieszczelności, nie będzie oczyszczone i narazi silnik na uszkodzenie.
FILTR PALIWA:
Odpowiedzialny jest za oczyszczenie paliwa przed jego dostarczeniem do wtryskiwaczy. Najczęściej – choć nie wyłącznie – jest to komplet, w skład którego wchodzi sitko oraz papierowy filtr przewodowy. Filtr przewodowy instaluje się z reguły pomiędzy pompą zasilającą (znajdującą się w baku paliwa) a silnikiem. Charakteryzuje się on stosunkowo dużą trwałością. Dokładność oczyszczania paliwa jest uzależniona od rodzaju zastosowanego medium filtracyjnego. Wymiana filtra powinna następować po przebiegu od 15 do 50 tys. km. Tu również najważniejszymi wytycznymi są zalecenia producenta. Podczas wymiany należy zwrócić uwagę na oznaczenia na filtrze, wskazujące kierunek przepływu paliwa. „
Należy pamiętać też, że zanieczyszczenia paliwa zazwyczaj są groźniejsze dla silników Diesla niż benzynowych. Wynika to z rozwiązań konstrukcyjnych: układ Common Rail podaje paliwo przez kanały grubości ludzkiego włosa pod ciśnieniem sięgającym 3000 atmosfer” – wyjaśnia Adam Klimek z TeamTotal.
FILTR OLEJU:
Tu sytuacja jest nieco inna – zadaniem filtra oleju jest ochrona silnika przed zanieczyszczeniami powstającymi wewnątrz, w wyniku spalania paliwa i pracy w wysokiej temperaturze. To właśnie dzięki stałej filtracji olej może zachować odpowiednie właściwości przez cały okres pomiędzy wymianami, zapewniając optymalne smarowanie silnika w każdych warunkach eksploatacji samochodu. „
Filtr oleju jest wymieniany zawsze wraz z olejem. Regularna wymiana oleju i jego filtra to warunek żywotności silnika” – podkreśla Adam Klimek.
FILTR KABINOWY:
Filtr kabinowy oczyszcza powietrze dostające się do wnętrza kabiny pojazdu. Na najprostszych tego typu filtrach osadza się pył, kurz, piasek czy inne drobne zanieczyszczenia. Te bardziej zaawansowane zatrzymują również pyłki roślinne, zarodniki grzybów i inne alergeny. Sygnałami świadczącymi o konieczności wymiany takiego filtra są zazwyczaj: parowanie szyb, zauważalne obniżenie wydajności układu wentylacji czy nieprzyjemny zapach w kabinie powodowany przez rozwijające się w filtrze bakterie. Zaleca się, by filtr kabinowy wymieniany był co roku lub co 15 tys. km, najlepiej tuż po zakończeniu zimy, po której fizelina – z której wykonany jest filtr – bywa zawilgocona. Osoby cierpiące na alergię czy astmę powinny rozważyć stosowanie w pojeździe filtra kabinowego z aktywnym węglem. Filtr taki, oprócz pyłów i kurzu zatrzymuje też szkodliwe gazy i nieprzyjemne zapachy z zewnątrz. Większość producentów filtrów kabinowych podaje ich skuteczność, np. w procentach zatrzymywanych pyłków roślin czy zarodników grzybów. Dobry produkt zatrzymuje ok. 95 procent zanieczyszczeń. Z kolei zapchany filtr może spowodować awarię przeciążonej dmuchawy.
Na wymianę filtrów zapraszamy do serwisów Point S UNIGUM.