Skutki niskiego ciśnienia w oponach

Ostatnie wyniki kampanii "Pomyśl zanim usiądziesz za kierownicą" wykazały, że jeden na ośmiu kierowców jest narażony na niebezpieczeństwo podczas podróży samochodem.

Skutki za niskiego ciśnienia i niedopuszczalnej głębokości bieżnika Wnioski płynące z badań kontrolnych przeprowadzonych na 38 867 samochodach osobowych w 19 krajach Unii Europejskiej w roku 2007 nie są pocieszające - 38% kierowców w Unii Europejskiej naraża własne bezpieczeństwo, nie dbając o prawidłowy poziom ciśnienia w oponach.
W konsekwencji rocznie wyrzucają oni 40 milionów opon, spalają niepotrzebnie 5,3 miliarda litrów paliwa, marnując w sumie 10,6 miliarda euro i uwalniając do środowiska dodatkowe 12,3 mega tony dwutlenku węgla (CO2). Ponadto, 16% skontrolowanych opon miało głębokość bieżnika poniżej dopuszczalnego poziomu 1,6 mm.
Bridgestone przeprowadził bezpłatne kontrole w centrach handlowych i na publicznych parkingach. Są one częścią ogólnoświatowej kampanii na rzecz edukacji w dziedzinie bezpieczeństwa na drogach Think Before You Drive, wspólnej inicjatywy Fundacji FIA (Fédération Internationale de l’Automobile), Bridgestone Corporation oraz narodowych automobilklubów, rozpoczętej w 2005 roku.

Zbyt niskie ciśnienie i niedopuszczalna głębokość bieżnika zagrażają bezpieczeństwu
Wielu kierowców jest nieświadomych, że opona podobnie jak balon z upływem czasem traci powietrze. Tymczasem jazda na oponach z nieprawidłowym ciśnieniem jest naprawdę niebezpieczna. Gwałtownie rośnie ryzyko utraty kontroli nad pojazdem i poślizgu.
W samochodzie poruszającym się na oponach o bieżniku poniżej 1,6 mm zjawisko aquaplaningu pojawia się przy prędkości niższej o 40%. Tymczasem w 33% przebadanych pojazdów zanotowano głębokość bieżnika bliską lub poniżej dopuszczalnego limitu. Kierowcy, których pojazdy zanotowały szczególnie niskie ciśnienie w oponach są narażeni na łatwe uszkodzenie opon. Niskie ciśnienie ma wyjątkowo negatywny wpływ na wytrzymałość opony z powodu dodatkowych naprężeń na bark opony i ciepła gromadzącego się w ugiętych ścianach bocznych.

Środowisko płaci wysoką cenę za dodatkową emisje
Ciśnienie powietrza w oponach ma znaczący wpływ na opory toczenia, które są kluczowym czynnikiem określającym zużycie paliwa. W zależności od rodzaju nawierzchni i stylu jazdy opory toczenia reprezentują od 18% do 26% całkowitej siły wywieranej na pojazd. Ponieważ niskie ciśnienie powoduje wzrost oporów toczenia wrasta zużycie paliwa przez pojazd oraz poziom emisji dwutlenku węgla (CO2).
W oparciu o dane z 2007 roku, Europejskie Centrum Techniczne Bridgestone obliczyło, że 38% pojazdów ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach marnuje 5.3 miliarda litrów paliwa o wartości 7 miliardów € rocznie. Dodatkowa emisja CO2 przy tak zwiększonym zużyciu paliwa to dodatkowe 12.3 megatony dwutlenku węgla uwalniane co roku do atmosfery.

Bridgestone kontynuuje edukację w zakresie dbałości o opony w 2008 roku
Pomyśl zanim usiądziesz za kierownicą Kampania Pomyśl zanim usiądziesz za kierownicą (Think Before You Drive) ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa jazdy samochodem poprzez promocję odpowiedzialności wśród kierowców. Kampania europejska obejmuje dystrybucję ulotek na temat bezpieczeństwa drogowego, udostępnianie symulatorów zderzeń na Grand Prix Formuły 1 i w salonach samochodowych, oraz dystrybucję urządzeń do pomiaru głębokości bieżnika i ciśnienia powietrza w oponie.
Bridgestone wierzy, że inicjatywy te pomogą podnieść świadomość kierowców w zakresie bezpieczeństwa. Firma zachęca do dbałości o opony i regularnych, bezpłatnych badań kontrolnych, które odbędą się także w bieżącym, 2008 roku. Opony to przede wszystkim inwestycja w bezpieczeństwo, nie zaś niepotrzebny wydatek. Prawidłowe ciśnienie i poziom głębokości bieżnika w oponie to oszczędność pieniędzy i środowiska naturalnego. Na 1,2 miliona śmiertelnych wypadków drogowych rocznie, 50 000 ma miejsce w 25 państwach członkowskich Unii Europejskiej.

Kluczowe Fakty i Liczby
1. Skala kampanii
2005 8.700 zbadanych pojazdów 10 krajów
2006 20.300 zbadanych pojazdów 19 krajów
2007 38.867 zbadanych pojazdów 19 krajów

2. Kluczowe Wyniki z 2007

Prawidłowe ciśnienie
  • 38% wszystkich sprawdzonych opon miało za niskie ciśnienie (16% miało ciśnienia niebezpiecznie niski)
  • jeden na ośmiu kierowców jest narażony na niebezpieczeństwo spowodowane zmniejszoną wytrzymałością opon w wyniku zbyt niskiego ciśnienia
Zużycie paliwa spowodowane zbyt niskim ciśnieniem
  • 16% sprawdzonych opon odnotuje przebieg krótszy o 40% w wyniku zbyt niskiego ciśnienia
Głębokość bieżnika
  • 16% sprawdzonych opon miało głębokość bieżnika poniżej dopuszczalnego poziomu 1,6 mm
Konsekwencje dla środowiska
  • 40 milionów opon marnuje się z powodu przedwczesnego zużycia
  • 18-26% całkowitej siły działającej na pojazd pochodzi z oporów toczenia
  • 38% pojazdów ma podwyższone zużycie paliwa z powodu niskiego ciśnienia w oponach
  • marnuje się 5,3 miliarda litrów paliwa o wartości 7 miliardów €, co oznacza dodatkowe 12,3 megatony CO2
  • 12,3 megatony dwutlenku węgla to równowartość dodatkowych 4,6 g/km produkcji CO2 na każdy samochód w Europiecałkowity koszt dodatkowy, wliczając zużycie opon i paliwa sięga 10,6 miliarda Euro rocznie


Zobacz też artykuł: Pomyśl zanim usiądziesz za kierownicą - podsumowanie
Bridgestone to czołowy światowy producent opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, motocykli, maszyn rolniczych, samolotów oraz maszyn do robót ziemnych. Japoński koncern założony w 1931 roku przez Shojiro Ishibashi, posiada obecnie 50 fabryk ogumienia na całym świecie, w tym fabrykę w Poznaniu. Spółka handlowa Bridgestone Sales Polska powstała w 1994 roku i obecnie zatrudnia 40 osób. Japońska grupa jest w Polsce właścicielem firm produkcyjnych: Bridgestone Poznań, Bridgestone Diversified Products Poland w Żarowie na Dolnym Śląsku oraz Firestone Industrial Products Poland w Wolsztynie w Wielkopolsce. W 2006 roku rozpoczęła się budowa nowej fabryki opon do samochodów ciężarowych i autobusów w Stargardzie Szczecińskim.


Źródło: Bridgestone
Udostępnij

Konsola diagnostyczna Joomla!

Sesja

Informacje o wydajności

Użycie pamięci

Zapytania do bazy danych