Dunlop rozpoczął sezon wyścigów motocyklowych 2008

Dunlop otworzył jeden z najbardziej pracowitych sezonów wyścigów motocyklowych w 2008 roku zupełnie nową oponą i zwycięstwami w Le Mans, USA, Japonii, Australii i Hiszpanii.

W tym sezonie Dunlop dostarczy opony do ponad 700 wyścigów na całym świecie. Już w trakcie pierwszych z tych wyścigów w USA i Australii, zwycięstwa odniosły najnowsze opony typu Supersport i Superstock - Sportmax (D211GP). Także w pierwszej rundzie Qtel FIM World Endurance Championship - dwudziestoczterogodzinnym wyścigu Le Mans zawodnicy Dunlop zajęli wszystkie najwyższe miejsca.
Także w Polsce, podczas rozpoczętych Mistrzostw Polski, w trzech wyścigach zawodnicy używający nowej opony D211 zajęli czołowe miejsca: w klasie Superstock (1000 cm3) – trzy razy pierwsze, raz drugie oraz trzecie, a w klasie Superbike – trzy razy pierwsze miejsce, trzy razy drugie i raz trzecie.

„Sukcesy osiągane przez opony Dunlop wynikają z ich znakomitych parametrów. Jest to efekt doskonałego wykorzystania zaawansowanych technologii. Dzięki temu opony uzyskują optymalne osiągi we wszystkich warunkach pogodowych, drogowych i jezdnych, niezależnie od rodzaju motocykla” – powiedział Adam Baranowski, Menedżer ds. opon motocyklowych w Goodyear Dunlop Tires Polska.

Nowa opona Dunlop Sportmax GP (D211GP)
Dunlop Sportmax D211GP Nowa opona Sportmax GP (D211GP) już udowodniła swoją mistrzowską klasę w pierwszych wyścigach w USA i Australii. Stworzona z myślą o niezwykle wymagających klasach wyścigowych Supersport (600 cm3) i Superstock (1000 cm3), opony dostępne są w nowych rozmiarach i oparte są o nową konstrukcję, wykorzystującą technologię Dunlop Multi Tread (MTT) z siedmioma strefami bieżnika w tylnej oponie. Dzięki nim opona gwarantuje lepsze osiągi we wszystkich obszarach, większą kontrolę dla prowadzącego oraz poprawioną stabilność.
Przedstawiona podczas marcowego wyścigu Daytona - gdzie zapełniła podium dzięki zwycięstwu motocykli prowadzonych przez Bena Bostroma, Josha Herrina i Rogera Haydena -nowa opona Sportmax GP (D211GP) nadal dominuje w wyścigach. We wszystkich trzech rundach, jakie odbyły się do dziś w serii wyścigów amerykańskiego stowarzyszenia motocyklowego AMA oraz odnosząc takie same wyniki w pierwszych dwóch rundach mistrzostw Australii.

Zwycięski początek sezonu - wygrana w Endurance…
W otwierającej rundzie mistrzostw Qtel FIM World Endurance Championship, zespół potrójnych mistrzów świata - SERT (Suzuki Endurance Racing Team) - rozpoczął sezon 2008 w świetnym stylu, kiedy William Costes, Guillaume Dietrich i Barry Veneman zwyciężyli w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Cała trójka przejechała 770 okrążeń i ukończyła wyścig 11 okrążeń przed pozostałymi członkami zespołu. Do obu zespołów SERT dołączył na podium jeszcze jeden zespół Dunlop - Yamaha of Team Acropolis Moto Expert. Suzuki, zaopatrzone w opony Dunlop, ukończyły również na 1. i 2. miejscu w klasie Superstock, z łączną generalną 5. pozycją Junior Suzuki i pięcioma okrążeniami przewagi nad Suzuki z zespołu Qatar Endurance Racing Team’s Suzuki.

... i w mistrzostwach krajowych na całym świecie
Dunlop jest również producentem opon i dostawcą pełnej gamy usług technicznych dla krajowych wyścigów Superbike we Francji, Niemczech, Włoszech, Skandynawii, Hiszpanii, Japonii, RPA i USA. Nie tylko dla samej klasy Superbike, ale również dla serii Supersport, Superstock, Formula Extreme i Single Marque.
Dunlop nieprzerwanie dominuje we wszystkich klasach w USA. Po trzech wyścigach z serii 11 mistrzostw AMA w 2008 roku, zawodnicy Dunlop prowadzą w każdej klasie, zajmując pierwsze pięć miejsc w serii Superbike, trzy najwyższe lokaty w Supersport 600 cm3 i dwie najwyższe w Superstock. Podobnie ma się sytuacja w Australii, gdzie zawodnicy Dunlop zajmują pierwsze pięć miejsc w klasie Superbike i cztery najwyższe lokaty w Supersport 600. W Japonii pierwsza runda prestiżowych mistrzostw JSB Championship, mocno reprezentowana przez motocykle przygotowane przez fabryki Hondy, Kawasaki, Suzuki i Yamahy, przyniosła marce Dunlop miejsca od 1. do 3., z pierwszą lokatą Nakasugi na motocyklu Yamaha.
W Europie kierowcy Dunlop zajęli pierwsze cztery miejsca w pierwszej rundzie mistrzostw Spanish Formula Extreme. Zwyciężyli oni także we wszystkich klasach w wyścigach otwierających mistrzostwa we Francji i znaleźli się na podium w pierwszej rundzie mistrzostw krajowych we Włoszech, Niemczech i Skandynawii.

Z wyścigu na drogi
Dunlop na zawodach Zaangażowanie marki Dunlop w wyścigi jest ważną częścią globalnych badań rozwojowych tej marki. Ich celem jest konstruowanie opon, nie tylko zwyciężających na torach wyścigowych, ale także przeznaczonych na zwykłe drogi. Zastosowane w oponach Dunlop technologie, które wygrywają w wyścigach, przenoszone są do opon służących motocyklistom na wszystkich typach motocykli.
W MotoGP, motocykle 250 cm3 pozwalające na pokonywanie zakrętów z bardzo dużą prędkością i pod dużym kątem, są doskonałym poligonem do sprawdzenia nowych materiałów i mieszanek. Wszystkie zespoły GP 250 cm3 ze stajni Aprilia, Honda i KTM ponownie zdecydowały się ścigać w sezonie 2008 na oponach Dunlopa, który oczekuje 200. zwycięstwa z rzędu w tej klasie. Ten sezon przyniesie marce Dunlop 16. z rzędu Mistrzostwo Świata w klasie 250 cm3, a zwycięzca tego tytułu dołączy do listy obejmującej takie sławy, jak Valentino Rossi, Max Biaggi, Loris Capirossi, Dani Pedrosa i Jorge Lorenzo.
Dunlop zaopatruje również w opony wszystkich 34 zawodników w klasie MotoGP 125 cm3, która stanowi kuźnię młodych talentów, zbierających swe pierwsze doświadczenia w wyścigach Grand Prix. Podobnie jest w zawodach Red Bull KTM Rookies Cup w Europie i USA, oferujących 24 nastolatkom możliwość ścigania się na najlepszych i najbezpieczniejszych torach świata, przed najważniejszymi menedżerami zespołów MotoGP. Serią wyścigów, mającą najbardziej bezpośrednie przełożenie na opony drogowe jest Endurance. Jest to jedna z najtwardszych konkurencji motocyklowych, w której motocykle ścigają się godzina po godzinie, w dzień i w nocy, we wszystkich możliwych warunkach. To tutaj zbierane są najcenniejsze doświadczenia z zakresu projektowania opon.
Mistrzostwa Endurance World Championship mają dwie klasy - Formula EWC i Superstock - w których przepisy wymagają od maszyn, aby były jak najbardziej zbliżone pod względem konstrukcyjnym do seryjnie produkowanych superbików. Na bieżący rok Dunlop opracował nową gamę opon 16,5" dla EWC i 17" dla Superstock i nadal pozostaje głównym dostawcą dla obu serii wyścigów. Opony Dunlop zwyciężyły w trzech ostatnich mistrzostwach Endurance World Championship na motorach Suzuki oraz w siedmiu z ostatnich z dziesięciu. W dwóch kultowych wyścigach 24-godzinnych, Dunlop zwyciężył w siedmiu z ostatnich dziesięciu wyścigów Le Mans i Bol d'Or, w tym w pięciu ostatnich Bol d’Or.

Wyścigi na drogach
Wyścig Isle of Man Wyścigi drogowe są jedyną formą wyścigów motocyklowych, które odbywają się wyłącznie na drogach publicznych, przez co stanowią kwintesencję relacji Dunlop między wyścigami a jazdą po tradycyjnych drogach. Wyścigi Isle of Man TT zawierają w sobie wszystko, co kryje się pod hasłem "wyścigi motocyklowe". Dunlop jest związany z tym legendarnym wydarzeniem od jego początków już 100 lat temu. Obecnie Dunlop nadal w nim dominuje jako zwycięzca w trzech rundach w 2007 roku oraz podnosząc rekord prędkości okrążenia po raz pierwszy do ponad 209 km/h.

Dział sportów motorowych
Dział sportów motorowych Dunlop mieści się w Fort Dunlop w Birmingham i zajmuje się wszystkimi rodzajami tego sportu, uprawianych zarówno na czterech, jak i na dwóch kołach. Tutaj powstaje większość opon i stąd zespoły wsparcia w swoich specjalnie wyposażonych wozach serwisowych wyruszają na tory wyścigowe na całym świecie. Działalność w obszarze sportów motorowych prowadzona jest również w Japonii i USA, gdzie opony są też konstruowane i produkowane. W Europie, w Dziale sportów motorowych pracuje około 300 osób, a część działalności prowadzona jest w mniejszych ośrodkach w Niemczech i Francji. Blisko 30 ciężarówek i przyczep dostarcza opony - i co równie ważne - sprzęt do ich montowania i wyważania na wyścigach w całej Europie. W 2008 roku Dunlop obsłuży więcej wyścigów niż kiedykolwiek wcześniej - ponad 700 na całym świecie.

Początki
Pneumatyczna opona Johna Boyda Dunlopa została użyta w wyścigach pierwszy raz w rok po tym, jak ją opatentowano w 1888 roku. Po raz pierwszy wykorzystano ją w Queens College Sports w Belfaście (Irlandia Północna) w czerwcu 1889 roku. William Hume, „drugoplanowy motocyklista”, odniósł zwycięstwo we wszystkich trzech wyścigach, w których startował na pneumatycznych oponach Dunlop zamontowanych na swoim rowerze, pokonując o wiele silniejszą konkurencję na swoich „tradycyjnych” rowerach z pełnymi oponami. Zwycięstwa odniesione przez nową oponę w jej pierwszych wyścigach rozbudziły zainteresowanie nią opinii publicznej - w Belfaście błyskawicznie sprzedano 50 rowerów wyposażonych w opony nowego typu.

Historia zaangażowania firmy Dunlop w sporty jednośladowe oraz w transfer technologii do opon drogowych sięga samego początku tego sportu. Pierwsze „oficjalne” wyścigi motocyklowe odbyły się w 1904 r. – francuski Motor Cycle Club zorganizował wtedy zawody Coupe Internationale, w których wzięły udział zespoły z Austrii, Danii, Francji, Niemiec i Wielkiej Brytanii. Pierwszy wyścig Isle of Man TT miał miejsce w1907 r., a za nim pojawiły się inne, które przeszły do historii, takie jak Le Mans – 1913 r., Spa – 1921 r., Assen – 1925 r. Początek Bol d'Or to rok 1922 - jego zwycięzca przejechał 1255 km w 24 godziny na ubitym ziemnym torze w Vaujours, na północ od Paryża.

Oficjalne Mistrzostwa Europy wystartowały w 1939 r. Była to seria ośmiu wyścigów Grand Prix w Holandii, Belgii, Francji, Szwajcarii, Niemczech, Ulsterze i Włoszech plus wyścig TT. Wybuch drugiej wojny światowej uniemożliwił rozstrzygnięcie zawodów. W 1949 r. stworzono oficjalne Mistrzostwa Świata, z początku obejmujące sześć klasycznych wyścigów (GP Belgii, GP Danii, Isle of Man TT, GP Włoch, GP Szwajcarii i GP Ulsteru). Pierwszym mistrzem świata w klasie 500 cm3 został Les Graham (AJS) na oponach Dunlop.
Mistrzostwa Świata są organizowane nieprzerwanie od 1949 r., mimo kilku zmian w pojemnościach motocykli. W klasie premier dwusuwowe pięćsetki zostały zastąpione przez czterosuwy, od 2002 r. zwane MotoGP, początkowo o pojemności 900 cm3, zmniejszonej do 800 cm3 w 2007 roku. W 1982 r. zlikwidowano klasę 350 cm3, a w 1983 r. 50 cm3; w latach 80-ych istniała także przez 5 lat klasa 80 cm3. W ten sposób od początku Mistrzostw Świata zmianie nie uległy jedynie pojemności 125 cm3 i 250 cm3.
Od 1949 do 2007 r. odbyło się 2519 wyścigów Grand Prix w klasach solo, a Dunlop wygrał 1304 z nich (52%) - czyli więcej niż wszyscy inni producenci opon razem wzięci. Na oponach Dunlop uzyskano razem 115 tytułów Mistrzów Świata (16 - w klasie 500cm3, 20 - w 350 cm3, 34 - w 250 cm3, 32 - w 125 cm3 i 13 - w 50 cm3).

O marce Dunlop
Dunlop Dunlop, marka należąca do The Goodyear Tire & Rubber Company, jest jednym z wiodących w świecie producentów opon klasy high performance, odnoszącym ogromne sukcesy w dziedzinie sportów motorowych. Ogromne doświadczenie firmy w dziedzinie wyścigów opiera się na ciągłym rozwoju innowacyjnych technologii projektowania i produkcji opon do codziennej jazdy. Idąc w ślad za nieustającym pragnieniem zwiększania przyjemności z jazdy, Dunlop oferuje wszystkim typom motocyklistów i kierowców dynamikę oraz wytrzymałość, jakie tylko da się uzyskać z najnowszych technologii oponiarskich.
Wielu wiodących w świecie producentów motocykli montuje opony Dunlop jako standardowe wyposażenie, włączając w to takie marki, jak Aprilia, Benelli, Harley Davidson, Honda, Husqvarna, Kawasaki, KTM, Moto Guzzi, MV Agusta , Piaggio, Suzuki, Triumph i Yamaha.
Goodyear Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie, z centralą w Akron, w stanie Ohio, USA. Firma wytwarza opony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w ponad 60 zakładach w 26 krajach. Swoją działalność prowadzi w większości krajów świata. Goodyear zatrudnia ponad 70.000 pracowników. W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.

Źródło: Dunlop
Udostępnij

Konsola diagnostyczna Joomla!

Sesja

Informacje o wydajności

Użycie pamięci

Zapytania do bazy danych