Filtr oleju w samochodzie osobowym

Filtry oraz wkłady oleju mają ogromny wpływ na trwałość i niezawodność funkcjonowania silnika. Należą też do najczęściej wymienianych spośród wszystkich rodzajów filtrów.

Filtr oleju - przekrój

Działanie filtrów oleju polega na skutecznej ochronie wszystkich elementów układu smarnego silnika. Ich głównym celem jest zatrzymywanie wszelkich toksyn i zanieczyszczeń dostarczanych z powietrzem i paliwem, wytworzonych w wyniku ścierania par trących oraz procesów chemicznych związanych z pracą silnika.

Diabeł tkwi w szczegółach

Projektując filtry, Wytwórnia Filtrów PZL Sędziszów dba o każdy szczegół konstrukcji, obudowę oraz wnętrze filtra. Duże znaczenie przywiązuje się do gwintu filtra, który ma ułatwiać montaż, jak również do rdzenia wzmacniającego. Rdzeń w filtrach Wytwórni jest zbudowany z odpowiednio dobranej oraz w specjalny sposób skręcanej blachy, która nie deformuje się na skutek panującej wewnątrz filtra różnicy ciśnień.

Bardzo ważna jest odpowiednia ilość i parametry zaworów zwrotnych oraz zaworu obejściowego. W ofercie Wytwórni znajdują się filtry puszkowe pełnego przepływu, które podlegają wymianie w całości. Element filtrujący jest tu zamknięty w nierozbieralnej obudowie. W filtrze mogą się również znajdować zawory:

  • Przelewowy - umożliwiający dopływ nieoczyszczonego oleju do układu smarowania z pominięciem wkładu filtrującego. Zawór ten otwiera się, gdy olej ma gęstość (lepkość) wyraźnie większą niż pożądana i na skutek tego dramatycznie spada jego przepływ przez element filtrujący, co grozi zatarciem silnika
  • Zwrotny (na wlocie do filtra) i/lub przeciwupustowy (na wylocie z filtra) - zawory te zapobiegają wypływowi oleju z filtra i kanałów układu smarowania podczas dłuższego postoju, dzięki czemu przy ponownym uruchomieniu silnika olej szybko dostarczany jest do wszystkich newralgicznych punktów jednostki napędowej.

Z kolei wymienne wkłady filtrujące, montowane w filtrach (obudowach) znajdujących się przy silniku, występują w dwóch odmianach:

  • Tradycyjnej - wkład taki wykonany jest z uformowanej w gwiazdę taśmy materiału filtracyjnego nałożonego na metalową, perforowaną tuleję i wklejonego między dwa denka metalowe
  • Ekologicznej - bez części metalowych, z denkami i perforowanymi wzmocnieniami wykonanymi z tworzywa sztucznego, dzięki czemu wkład można poddać recyklingowi przez spalenie w odpowiednich instalacjach.

Budowa filtra oleju

Budowa filtra oleju: 1 – pokrywa z gwintem, 2 – uszczelka, 3 – blaszana obudowa, 4 – rdzeń wzmacniający, 5 – medium filtracyjne, 6 – zawór bezpieczeństwa (otwiera się, gdy filtr jest zanieczyszczony), 7 – zawór zwrotny od strony czystej (zapobiega powstawaniu zjawiska „suchego startu”), 8 – zawór zwrotny zabezpiecza przed spływaniem oleju z filtra w stronę pompy

Najważniejszą część filtra, tzw. przegrodę filtracyjną, Wytwórnia wykonuje z papieru filtracyjnego nowej generacji – long life, który charakteryzuje się podwyższoną dokładnością oczyszczania, wydłużonym okresem eksploatacji oraz niskimi oporami przepływu. Jest też odporny na kwasy powstałe w wyniku reakcji chemicznych oraz różnice temperatur.

Element z takiego materiału filtracyjnego formowany jest na precyzyjnych, nowoczesnych urządzeniach i liniach wydziałów produkcyjnych. Tak dokładne ułożenie plis nie ogranicza powierzchni filtracyjnej, zapewniając szerokie spektrum filtracji zanieczyszczeń - wielkości 5-30 µm (mikronów).

Na co zwrócić uwagę?

W przypadku filtrów oleju występuje najwięcej niedociągnięć. Bardzo często okazuje się, że filtry te są po prostu nieszczelne, czyli nie spełniają podstawowego wymagania, jakie stawia się przed filtrami. Cały olej przepływa wówczas nie przez medium filtracyjne, lecz przez szczeliny. Warto zatem dokładnie przyjrzeć się jakości i formie montażu uszczelki. Niewielka nieszczelność w filtrze oleju może skutkować zatarciem silnika.

Liczy się skuteczność

Wszystkie filtry i wkłady pochodzące z PZL Sędziszów spełniają wymagania stawiane oryginalnym częściom zamiennym lub są częściami o porównywalnej jakości. Dla wygody klientów wymienne wkłady oleju dostarczane są z uszczelnieniami, których wymianę zalecamy przy każdej wymianie wkładu w celu zabezpieczenia szczelności pomiędzy elementami obudowy.

W miarę przejeżdżanych kilometrów olej silnikowy ulega zanieczyszczeniu. Tym samym coraz gorzej spełnia swe zadania, którymi są: smarowanie wszystkich współpracujących części, przeciwdziałanie korozji, odprowadzanie ciepła, wymywanie osadów powstających we wnętrzu silnika. Jeśli skuteczność filtracji będzie zbyt niska, nastąpi:

  • zwiększenie ilości zanieczyszczeń podawanych wraz z olejem między współpracujące elementy silnika, co spowoduje intensyfikację zużycia ściernego tych elementów
  • zagęszczenie oleju, co będzie skutkowało zmniejszaniem się wydatku pompy i w konsekwencji pogorszeniem smarowania współpracujących elementów silnika.

O zużyciu filtra oleju świadczy podwyższenie lepkości oleju, co w konsekwencji prowadzi do spadku wydajności silnika, wzrostu zużycia paliwa, a w skrajnych przypadkach - do uszkodzenia silnika.

Należy pamiętać, że każdy filtr ma ograniczoną pojemność. Z czasem wychwycone z powietrza drobiny zatykają porowatą strukturę medium filtracyjnego. Wówczas różnica ciśnień pomiędzy stroną napływową a wnętrzem wkładu niebezpiecznie się powiększa. Nie wolno dopuścić, by osiągnęła ona wartość krytyczną, dochodzi bowiem do porywania przez powietrze uwięzionych między włóknami medium filtracyjnego drobin i zasysanie ich do komory spalania. Dlatego też należy przestrzegać okresów eksploatacyjnych określonych przez producenta. Należy przy tym pamiętać, że są to okresy orientacyjne i w warunkach większego zapylenia, np. kiedy pojazd często porusza się po drogach nieutwardzonych, żywotność filtra może ulec radykalnemu skróceniu. Dlatego też warto skontrolować stan filtra przed upływem nominalnego okresu eksploatacyjnego, a w razie potrzeby wymienić zużyty element.

Filtry Wytwórni Filtrów PZL Sędziszów znajdują się w stałej ofercie serwisów Point S Unigum.


Źródło: Źródło: Kwartalnik PZL Sędzidszów "Świat Filtrów"
Udostępnij

filtry porady PZL Sędziszów

Awaria w trasie? Zadzwoń! Mobilny Serwis Opon!   Toruń 604 216 516    Grudziądz 722 333 225    Żnin 668 80 40 20

kim jesteśmy

Point S UNIGUM to sieć profesjonalnych serwisów ogumienia i szybkich napraw, dostarczająca towary i usługi w konkurencyjnych cenach, z gwarancją najwyższej jakości ich wykonania.

serwis mobilny

Mobilny Serwis Opon Toruń, Grudziądz i Żnin, to w pełni wyposażone pojazdy, świadczące usługi naprawy i wymiany wszystkich rodzajów opon w dogodnym dla Państwa czasie i miejscu.

Zaloguj