Europejskie przepisy dotyczące opon zimowych różnią się w zależności od kraju

Zróżnicowane przepisy europejskie dotyczące stosowania opon zimowych, mogą być przyczyną unieruchomienia pojazdów lub nałożenia wysokich kar na kierowców za niedostosowanie się do wymogów prawa.

Dodatkowym utrudnieniem jest różna w poszczególnych krajach Europy definicja opony zimowej. Goodyear ostrzega operatorów pojazdów ciężarowych i autokarów o zagrożeniach wynikających z zastosowania niewłaściwych opon zimą.

„Wszyscy operatorzy są świadomi problemów, jakie mogą wywołać nagłe opady śniegu, dlatego z reguły odpowiednio wyposażają swoje pojazdy. Niemniej jednak coraz więcej europejskich krajów wymaga stosowania opon zimowych w pojazdach ciężarowych nie tylko wtedy, gdy zmuszają do tego warunki na drodze, lecz również w określonych okresach roku” - powiedział Benjamin Willot, dyrektor marketingu opon ciężarowych Goodyear w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. „Brak jednolitych przepisów unijnych dotyczących opon zimowych dla pojazdów użytkowych stanowi duże wyzwanie dla operatorów, jednak nie zwalnia ich z obowiązku stosowania właściwych opon. Niedostosowanie się do przepisów może przynieść grzywnę lub spowodować zatrzymanie pojazdu” - dodał B. Willot.

W całej Europie zmienia się definicja opony zimowej dla pojazdu ciężarowego. Dotychczas podstawę krajowych przepisów, dotyczących opon zimowych, stanowiło oznaczenie M+S (znane również jako MS, M&S, M-S), będące skrótem od słów „błoto i śnieg” (ang. Mud and Snow), ale pod koniec 2012 r. Unia Europejska, dla oznaczenia opon zimowych przeznaczonych dla pojazdów ciężarowych, wprowadziła nowy dodatkowy symbol: znak trzech szczytów górskich i płatka śniegu. Zgodnie z prawem, nowy symbol może być stosowany jedynie, gdy opona osiąga minimalne wyznaczone parametry osiągów na śniegu. Opony ciężarowe, które przejdą standaryzowany test i otrzymają oznaczenie 3PMSF są oficjalnie „oponami zimowymi do stosowania w trudnych warunkach śniegowych”. Jednakże w myśl europejskich przepisów dotyczących opon zimowych, zastosowanie symbolu 3PMSF nie wyklucza użycia znaku M+S, ani go nie zastępuje. Oba oznaczenia pozostają w mocy, a szczegółowe wymagania wobec opon zimowych można znaleźć w ustawodawstwie poszczególnych krajów.

W Europie są już kraje, które przyjęły lub zmieniły przepisy o oponach zimowych, uwzględniając opony ciężarowe z symbolem 3PMSF, a jednocześnie w dalszym ciągu dopuszczając do użytku wszystkie opony z oznaczeniem M+S, nawet jeśli nie posiadają znaku 3PMSF. Do grupy tych państw należą: Norwegia, Szwecja, Turcja i Rosja. Inaczej sytuacja wygląda w Austrii, Niemczech, Chorwacji i Włoszech, gdzie w przepisach krajowych o oponach zimowych nadal jest mowa wyłącznie o oznaczeniu M+S. Z kolei w Belgii, Danii, Finlandii, Irlandii, Wielkiej Brytanii, Polsce i na Węgrzech nie ma żadnych uregulowań w zakresie opon zimowych dla pojazdów ciężarowych.

Wymagania w zakresie opon zimowych dla pojazdów ciężarowych w Europie

Goodyear Dunlop sporządził listę 28 europejskich krajów, w których obowiązują przepisy dotyczące opon zimowych dla pojazdów użytkowych. Na starym kontynencie mamy do czynienia z dużą różnorodnością w tym zakresie, dlatego też operatorzy flot powinni sprawdzać uregulowania obowiązujące w każdym kraju, w którym prowadzą działalność.

Nie wszystkie opony zimowe dla pojazdów użytkowych są takie same.
M+S oznacza, że opona ma lepszą trakcję na śniegu niż tradycyjna opona. Trzeba jednak pamiętać, że oznaczenie to nie jest związane z żadnym standaryzowanym testem. Inaczej jest w przypadku opon z oznaczeniem 3PMSF, które muszą przejść surowy test ISO, zdefiniowany przez Unię Europejską w 2012 r. Porównuje się w nim właściwości trakcyjne opony referencyjnej z oponą testową na drodze pokrytej ubitym śniegiem. Aby przejść test, opona musi być o co najmniej 25% lepsza niż opona referencyjna. Ze względu na wymóg sprawności na śniegu, opony z oznaczeniem 3PMSF są lepszym wyborem na trudne warunki zimowe niż opony posiadające jedynie oznaczenie M+S.

Wyspecjalizowane opony zimowe dla pojazdów użytkowych.
Jednak ani oznaczenie M+S, ani symbol 3PMSF nie dają pełnych informacji o oponie. Symbole wskazują na jej większą sprawność zimą niż tradycyjnych opon, jednak gwarancję właściwego zachowania pojazdu zimą mogą dać jedynie typowe opony zimowe. Te wyspecjalizowane produkty dla pojazdów ciężarowych nie tylko posiadają oba oznaczenia, ale przede wszystkim są szczególnie przygotowane do pracy w trudnych warunkach zimowych. W tym roku Goodyear wprowadził całkowicie nową generację specjalistycznych opon zimowych dla pojazdów ciężarowych - ULTRA GRIP MAX. Nowe produkty oferują znacznie wyższy poziom przyczepności i trakcji na śniegu niż inne opony oznaczone symbolem M+S, a nawet 3PMSF, zapewniając flotom mobilność w warunkach zimowych.

„Nasza nowa linia ULTRA GRIP MAX to opony zimowe dedykowane dla pojazdów ciężarowych. Oferują one dokładnie to, czego operatorzy flot oczekują od tego typu produktów: wysoką trakcję i przyczepność w trudnych warunkach zimowych. Wszystkie opony z nowej linii zimowej posiadają oznaczenia 3PMSF i M+S, ale ich osiągi na śniegu przewyższają oficjalne wymagania. Co więcej ULTRA GRIP MAX D kwalifikuje się do oficjalnego europejskiego oznaczenia opony zimowej nawet wtedy, gdy bieżnik jest zużyty w połowie. Nowa linia ULTRA GRIP MAX jest zdecydowanie najlepszym wyborem na zimę i śnieg spośród całej kompleksowej oferty opon ciężarowych Goodyear” - powiedział Benjamin Willot, dyrektor marketingu opon ciężarowych Goodyear w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

Nowa linia opon Goodyear ULTRA GRIP MAX obejmuje opony ULTRA GRIP MAX S na oś kierowaną, ULTRA GRIP MAX D na oś napędową i ULTRA GRIP MAX T dla naczep. Są to specjalistyczne opony zimowe dla pojazdów ciężarowych z oznaczeniem 3PMSF i M+S. Nawet po zużyciu 50% bieżnika nadal kwalifikują się one do oznaczenia 3PMSF. Kluczem do tych niezwykłych osiągów są technologie IntelliMax Block i IntelliMax Edge, które pomagają utrzymać wysoką przyczepność przez cały okres eksploatacji opony.

Opona na oś kierowaną ULTRA GRIP MAX S wyróżnia się lepszą o 5% trakcją na śniegu przy tej samej żywotności co poprzedni model Goodyear ULTRA GRIP WTS. Ponadto, w porównaniu do wcześniejszego modelu zapewnia przyczepność wyższą o 30% i to po zużyciu do połowy. Z kolei ULTRA GRIP MAX D na oś napędową osiąga o 40% lepszą trakcję na śniegu niż poprzedniej generacji ULTRA GRIP WTD. Opony dla naczep ULTRA GRIP MAX T zostały zaprojektowane do pracy w trudnych warunkach zimowych i również posiadają oznaczenie 3PMSF i M+S.

W projektowaniu swojej oferty zimowej Goodyear uwzględnił także potrzeby kierowców autokarów, szczególnie podróżujących w regionach alpejskich w sezonie sportów zimowych. Z myślą o nich przygotowano oponę UltraGrip Coach na oś napędową, która również nosi oznaczenie M+S i 3PMSF.

Zobacz dokument: Wymagania w zakresie opon zimowych dla pojazdów ciężarowych w Europie.pdf


Źródło: Goodyear
Udostępnij

Goodyear opony porady

Konsola diagnostyczna Joomla!

Sesja

Informacje o wydajności

Użycie pamięci

Zapytania do bazy danych