Proste i dokładne pomiary bieżnika dzięki Goodyear

W większości krajów Europy dopuszczalna prawnie minimalna głębokość bieżnika dla pojazdów komercyjnych to 1,6 mm. Jednak użytkownicy nie zawsze wiedzą, w którym punkcie należy mierzyć głębokość bieżnika opon do pojazdów ciężarowych i autobusów.

Właściwa głębokość bieżnika jest bardzo ważnym elementem, który decyduje o dopuszczeniu pojazdu do ruchu. W Europie ciężarówki są często zatrzymywane do kontroli, podczas których sprawdza się nie tylko godziny przepracowane przez kierowcę, ale także stan opon. W większości krajów Europy minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm. W przypadku opon nie spełniających tego wymagania należy liczyć się z wysokim mandatem i/lub niedopuszczeniem pojazdu do dalszego ruchu. Warto zauważyć, że do takiej sytuacji może dojść również, kiedy głębokość bieżnika zostanie zmierzona w nieprawidłowy sposób.

Mierzenie głębokości bieżnika

Pomiar głębokości bieżnika pojazdu ciężarowego powinien być jednak jednoznaczny. Bieżnik należy mierzyć w głównych rowkach opony, wskazanych przez producenta. Niestety nie wszyscy kierowcy i menedżerowie flot zawsze wiedzą, o które rowki chodzi, co powoduje nieprawidłowe pomiary. Większość produkowanych przez Goodyeara opon do pojazdów ciężarowych i autobusów posiada wskaźniki zużycia bieżnika (ang. Tread Wear Indicator - TWI), które ułatwiają zmierzenie pozostającej głębokości bieżnika. Są to niewielkie wypukłości o wysokości 1,6 mm, umieszczone w głównych rowkach bieżnika. Małe strzałki na ścianie bocznej wskazują położenie wskaźnika. Gdy występ wskaźnika zrówna się z powierzchnią opony, pozostała grubość bieżnika wynosi 1,6 mm i oponę należy wymienić.

Mierzenie głębokości bieżnika

Właściwy pomiar głębokości bieżnika można pokazać na przykładzie opony Goodyear FUELMAX S na oś sterującą. Opona posiada tylko trzy wąskie rowki, w których należy mierzyć głębokość bieżnika. Dwa szerokie rowki wewnętrzne nie posiadają bieżnika pełnej wysokości i tym samym nie nadają się na punkty pomiarowe. Jest to efekt rozwiązania o nazwie Goodyear IntelliMax, zastosowanego w oponach FUELMAX S dla maksymalizacji efektywności paliwowej. Specjalna metoda produkcji powoduje, że część profilu bieżnika pojawia się dopiero w miarę zużywania się opony. Na początkowym etapie eksploatacji, opona posiada oryginalny profil z trzema wąskimi rowkami głównymi dla optymalnej sprawności i niskiego oporu toczenia. Po zużyciu około 50% bieżnika pojawia się ukryty bieżnik z pięcioma odrębnymi rowkami. Po zużyciu około 75% pozostają jeszcze cztery żebra, zapewniające dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni.

Natomiast w przypadku nowych opon na oś napędzaną FUELMAX D oraz opon na oś sterującą KMAX S, głębokość bieżnika można mierzyć na wszystkich czterech rowkach. Jednak w przypadku opony KMAX S pomiar należy wykonywać od najniższego punktu rowków bieżnika, ponieważ posiadają one specjalny kontur. W przypadku opon na oś napędzaną KMAX D, tyko dwa zewnętrzne rowki obwodowe nadają się do pomiarów. Mierzenie głębokości w rowkach o kształcie litery V może dawać błędne wyniki.

W nowej broszurze Goodyeara można znaleźć szczegółowe informacje, w których rowkach należy mierzyć głębokość bieżnika opon do pojazdów ciężarowych. Warto broszurę wozić ze sobą w pojeździe, aby zapewnić właściwe pomiary głębokości bieżnika również w trasie.


Źródło: Goodyear
Udostępnij

Goodyear opony porady

Konsola diagnostyczna Joomla!

Sesja

Informacje o wydajności

Użycie pamięci

Zapytania do bazy danych