Niskie ciśnienie w oponach zagraża bezpieczeństwu

.

Wyniki kontroli opon przeprowadzonych w ramach kampanii Pomyśl, zanim usiądziesz za kierownicą w 2008 roku wykazały, że 1 na 8 kierowców jest narażony na niebezpieczeństwo podczas jazdy samochodem.

Jeden na trzech kierowców w Unii Europejskiej regularnie porusza się na oponach o zbyt niskim poziomie ciśnienia (co najmniej 0,5 bara poniżej ciśnienia zalecanego przez producenta pojazdu) i/lub zużytych oponach (głębokość bieżnika poniżej 1,6 mm).

1 na 8 kierowców naraża się na niebezpieczeństwo w czasie jazdy z powodu niewystarczającego poziomu ciśnienia w oponach (co najmniej 0,75 bara poniżej ciśnienia zalecanego przez producenta) i/lub zużytych opon (głębokość bieżnika poniżej 1,6 mm).

Kierowcy z Unii Europejskiej zużyli przedwcześnie 29,6 miliona opon i spalili niepotrzebnie 3,9 miliarda litrów paliwa. Zmarnowano w sumie 7,8 miliarda € i uwolniono do środowiska dodatkowe 9,2 megaton CO2.

Są to wnioski płynące z przeglądów kontrolnych opon przeprowadzonych na 31178 samochodach osobowych w 14 krajach Unii Europejskiej w 2008 roku.

TBYDDarmowe kontrole były przeprowadzane przez Bridgestone w centrach handlowych i na publicznych parkingach. Są one częścią ogólnoświatowej kampanii na rzecz edukacji w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego Pomyśl, zanim usiądziesz za kierownicą (Think Before You Drive). To wspólna inicjatywa Bridgestone i Fundacji FIA (Fédération Internationale de l’Automobile), która koncentruje się na promowaniu prostych zaleceń dotyczących dbałości o bezpieczeństwo w ruchu drogowym, które zajmują tylko kilka sekund, a mogą uratować życie, jak: przewożenie dzieci w fotelikach, zapinanie pasów, regulowanie zagłówków i regularne sprawdzanie stanu opon.

Zbyt niskie ciśnienie i niedopuszczalna głębokość bieżnika zagrażają bezpieczeństwu.
Wyniki przeprowadzonych kontroli sugerują, że wielu kierowców jest nieświadomych faktu, że z upływem czasu opona naturalnie traci powietrze, jak balon, oraz, że jazda na oponach z nieprawidłowym ciśnieniem może być niebezpieczna. Niskie ciśnienie w oponie to prosta droga do utraty kontroli nad pojazdem.

Spośród przebadanych pojazdów 33% miało głębokość bieżnika w oponie bliską lub poniżej dopuszczalnego limitu. Eksperci Bridgestone przypominają tymczasem, że w przypadku samochodu poruszającego się na oponach o bieżniku o głębokości poniżej 1,6 mm, zjawisko aquaplaningu pojawia się przy prędkości niższej o 40% niż w przypadku nowego bieżnika.

Niskie ciśnienie ma również wyjątkowo negatywny wpływ na wytrzymałość opony. W przypadku opon z niskim ciśnieniem nietrudno więc o ich uszkodzenie.

Środowisko płaci wysoką cenę za dodatkową emisje CO 2
Ciśnienie powietrza w oponach ma znaczący wpływ na opory toczenia, które są kluczowym czynnikiem określającym zużycie paliwa. W zależności od rodzaju nawierzchni i stylu jazdy opory toczenia reprezentują od 18% do 26% całkowitej siły wywieranej na pojazd. Ponieważ niskie ciśnienie powoduje wzrost oporów toczenia wrasta zużycie paliwa przez pojazd oraz poziom emisji dwutlenku węgla (CO2).

W oparciu o dane z 2008 roku, Europejskie Centrum Techniczne Bridgestone obliczyło, że pojazdy ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach zmarnowały 3.9 miliarda litrów paliwa o wartości 5.1 miliardów €. Dodatkowa emisja CO2 przy tak zwiększonym zużyciu paliwa to dodatkowe 9.2 megatony dwutlenku węgla uwolnione niepotrzebnie do atmosfery.

Bridgestone będzie kontynuować edukację dotyczącą dbałości o opony w roku 2009
Kampania Pomyśl zanim usiądziesz za kierownicą (Think Before You Drive) ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa jazdy samochodem poprzez promocję odpowiedzialności wśród kierowców. Kampania europejska obejmuje dystrybucję ulotek na temat bezpieczeństwa drogowego, udostępnianie symulatorów pasów bezpieczeństwa na Grand Prix Formuły 1 i w salonach samochodowych, oraz dystrybucję urządzeń do pomiaru głębokości bieżnika i ciśnienia powietrza w oponie.
Bridgestone wierzy, że inicjatywy te pomogą podnieść świadomość kierowców w zakresie bezpieczeństwa. Firma zachęca do dbałości o opony i regularnych, bezpłatnych badań kontrolnych, które odbędą się także w bieżącym, 2009 roku. Opony to przede wszystkim inwestycja w bezpieczeństwo, nie zaś niepotrzebny wydatek. Prawidłowe ciśnienie i poziom głębokości bieżnika w oponie to oszczędność pieniędzy i środowiska naturalnego. Na 1,2 miliona śmiertelnych wypadków drogowych rocznie, 50 000 ma miejsce w 27 państwach członkowskich Unii Europejskiej.

Kluczowe Fakty i Liczby
Skala kampanii
2005    8.700 sprawdzonych pojazdów    10 krajów
2006    20.300 sprawdzonych pojazdów    19 krajów
2007    38.867 sprawdzonych pojazdów    19 krajów
2008    31.178 sprawdzonych pojazdów    14 krajów

Kluczowe Wyniki 2008
Prawidłowe ciśnienie
- 26% wszystkich sprawdzonych opon miało za niskie ciśnienie (6% miało ciśnienie niebezpiecznie niskie)
- 1 na 8 kierowców jest narażony na niebezpieczeństwo spowodowane zmniejszoną wytrzymałością opon w wyniku zbyt niskiego ciśnienia i/lub zużycia opon

Zużycie spowodowane zbyt niskim ciśnieniem + głębokość bieżnika
- 6,3% sprawdzonych opon odnotowało przebieg krótszy o 38% w wyniku zbyt niskiego ciśnienia
- 10,3% sprawdzonych opon miało głębokość bieżnika poniżej dopuszczalnego poziomu 1,6 mm

Konsekwencje dla środowiska
- 29,6 milionów opon lub 2,7 miliarda € rocznie marnuje się z powodu przedwczesnego zużycia
- 18-26% całkowitej siły działającej na pojazd pochodzi z oporów toczenia
- 26% sprawdzonych pojazdów zużywa więcej paliwa z powodu niskiego ciśnienia.
- zmarnowano 5,1 miliarda € i 3,9 miliarda litrów paliwa. To oznacza dodatkowe 9,2 megatony emisji CO2.
- 9,2 megatony emisji  dwutlenku węgla to równowartość dodatkowych 3,45 g/km produkcji  CO2 na każdy samochód w Europie
- całkowity koszt dodatkowy, wliczając zużycie opon i paliwa sięga 7,8 miliarda € rocznie.


Grupa Bridgestone
Bridgestone to czołowy światowy producent opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, motocykli, maszyn rolniczych, samolotów oraz maszyn do robót ziemnych. Japoński koncern założony w 1931 roku przez Shojiro Ishibashi, posiada obecnie 50 fabryk ogumienia na całym świecie, w tym fabrykę w Poznaniu.  Spółka handlowa Bridgestone Sales Polska powstała w 1994 roku i obecnie zatrudnia 45 osób.

Japońska grupa jest w Polsce właścicielem firm produkcyjnych: Bridgestone Poznań, Bridgestone Diversified Products Poland w Żarowie na Dolnym Śląsku oraz Firestone Industrial Products Poland w Wolsztynie w Wielkopolsce. W 2006 roku rozpoczęła się budowa nowej fabryki opon do samochodów ciężarowych i autobusów w Stargardzie Szczecińskim.

Źródło: Bridgestone
Udostępnij

Bridgestone opony

Awaria w trasie? Zadzwoń! Mobilny Serwis Opon!   Toruń 604 216 516    Grudziądz 722 333 225    Żnin 668 80 40 20

kim jesteśmy

Point S UNIGUM to sieć profesjonalnych serwisów ogumienia i szybkich napraw, dostarczająca towary i usługi w konkurencyjnych cenach, z gwarancją najwyższej jakości ich wykonania.

serwis mobilny

Mobilny Serwis Opon Toruń, Grudziądz i Żnin, to w pełni wyposażone pojazdy, świadczące usługi naprawy i wymiany wszystkich rodzajów opon w dogodnym dla Państwa czasie i miejscu.

Zaloguj